reklama

Mám krstnú dcéru Fantáziu

Narodila sa len nedávno a je to antológia! (alebo veľká reportáž z Bibliotéky, udeľovania Ceny Fantázie 2007 a krstu zborníka)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Na pätnásty knižný veľtrh Bibliotéka sme dorazili v sobotu okolo poljedenástej doobeda. S Leou sme šli najprv zbežne obzrieť stánky asľubovali sme si, že čerstvá voňavá káva bude to pravé na úvod. Dostalisme sa k nej až neskôr a tá moja nebola nič extra. Ešteže Ivan a Ivannám ju okorenili :-) Následne som sa dozvedela, že po programe mámpokrstiť zborník Ceny Fantázie 2007. Manažéra súťaže priviedol na tútomyšlienku môj článok, kde som spievala, ako sa teším na jeho krst...

Obrázok blogu



Keď som prekonala stres z toho, že mám krstiť knihu a ešte väčšístres z toho, že ju nemám čím krstiť, vzala som rozum do hrsti a podnikla výpravu do bufetu,kde som hľadala krv. Nechcela som sa vzdať nápadu, že toto dielko by malo byť krstené umelou krvou (iný návrh znel valaškou, ale že ju majú na výstave umenia sme zistili dávno po krste). Zohnala som aspoň červenú malinovku.

Načítačke a diskusii o desiatich rokoch časopisu Fantázia, desiatichvýnimočných poviedkach a ich autoroch sme my, na pódiu sediaci - inakMiloš Ferko, Martin Králik, Aneta Čižmáriková, Imrich Rešeta ml., AntonStiffel, Štefan Huslica a Ivan Pullman - diskutovali o desiatich rokochčasopisu Fantázia, desiatich výnimočných poviedkach a ich autoroch :-)Myslím, že to bolo zaujímavé i príjemné. K prvému otvoreniu úst vdebate mi pomohol moderátor Ivan Aľakša, keď ma priamo vyzval kvyjadreniu a potom to šlo už samo. I keď mávam vážny problém sčímkoľvek, čo sa nejako blíži slovu "prejav" a pozerajú sa na to viacako dvaja ľudia, nedajbože je v hre mikrofón, tentokrát sa mi podarilouvoľniť (do tej miery, že spotené ruky a trému nerátam). Viackrát somsa sama hlásila o slovo a miešala sa do reči onakvejších odborníkov nežsom ja.
Padali zaujímavé názory, napríklad že Tarzana od JozefaGirovského je najlepšou poviedkou slovenskej fantastiky a MichalJedinák je tu jediný spisovateľ medzi autormi (alebo aj to je JozefGirovský?). Všetci sme sa zhodli, že mená ako Pavelková, Červenák,Girovský a Jedinák, ale aj Stiffel, Huslica či Ferko si zaslúžia stáťna výslní tej našej malej komunity scifantastov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu


foto © Ján Žižka


Kebybolo dosť času, vydržali by sme takto brblať kľudne aj štyri hodiny.Určite by sme mali o čom. Bohužiaľ bolo treba kultúrny programpopohnať, aby sa po dvoch hodinách uvoľnilo miesto ďalším. Takže sapódium vypratalo a na scénu nastúpili finalisti Ceny Fantázie.

Obrázok blogu


Zľava Miloš Ferko, Martin Kochlica, Monika Sjekelová a Lucia Droppová.
Daniel Klimek chýbal.
foto © Ján Žižka


Podľa výsledkov hlasovania bolo poradie víťazov napokon takéto:
4.-5. miesto Daniel Klimek (Potomkovia mŕtvej planéty) a Monika Sjekelová (Čierny les),
3. miesto Martin Kochlica (Druh komunikácie),
2. miesto Miloš Ferko (Neodhaliť tvár).
Nazvýšenie napätia nasledovalo udelenie Ceny Bibliotéky, o ktorejrozhodol a peknej blondínke Monike Sjekelovej ju aj osobne odovzdalmanažér veľtrhu Slavomír Tužinský.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


foto © Ján Žižka


A prvé miesto Ceny Fantázie 2007 goes to...
Lucia Droppová! (za poviedku Ako orol)

Obrázok blogu


Obrázok blogu
Obrázok blogu


foto © Ján Žižka a Fantázia


Nepoviem vám prečo, ale napriek môjmu nie najpriaznivejšiemuhodnoteniu víťaznej poviedky Ako orol, som bolanakoniec veľmi spokojná (dokonca šťastná), že vyhrala. Či to súviseloso stresom z predchádzajúceho verejného vystúpenia alebo s obavami, ževyhrá Čierny les, ktoré ma prenasledovali posledných pár dní (úľava?),nie je dôležité. Prajem to Lucii z celého srdca (určite na mňazapôsobil aj jej skromný zjav;-) a teším sa s ňou.

Ale medzi nami dievčatami, víťazom o najšibalskejší úsmev je bezo sporu Martin Kochlica (naživo bol ešte chrumkavejší).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Obrázok blogu



Škoda, že čas nás tlačiť neprestal a samotný ceremoniál odovzdávania cienprebehol v takej uponáhľanej atmosfére. Škoda aj "kongresového" typupublika, neprejavujúceho príliš emócie.

Vpodobnom duchu sa odohral aj krst zborníka Fantázia 2007, ktorý smerýchlo uviedli, obliali a rozlúčili sa. Ako sami vidíte, chcela som si tých 15 sekúnd slávy užiť.

Obrázok blogu
Obrázok blogu


foto © Ján Žižka
(Mimochodom, autorom nádhernej obálky je Martin Plško, ak by to niekoho zaujímalo:-)

Na záver sa ešte vrátim k samotnému veľtrhu a trochu zhrniem dojmy z vystavovateľov, ktorých som si zapamätala:
Martinus malholý stánok, zato s ôsmimi počítačmi, z ktorých bolo možné si objednať knihydomov bez poštovného. Sestra je ich stály zákazník, tak som jejzavolala, aby cezo mňa túto ponuku využila.
Slovart vosvojom stánku vystavoval obrovské bichle s obrázkami od Da Vinciho apodobné umelecké kúsky za tisíce korún, ale ponúkal aj veľa staršíchtitulov za 50, 70 Sk, i malé kuchárky po dvacke.
Artforum matohto roku veľmi neoslnilo. Vzhľadom na okolitú konkurenciu bolo z ichpohľadu možno rozumné vyplniť stánok prevažne netuctovými až extrémnenekomerčnými knihami (presne ten typ literatúry, o ktorom sa častohovorí, že pseudointelektuáli ho musia mať doma, ale nikto tonečíta:-), nicméně ja som trafená "málo ale presne" a do týchtolúk a hájov až nechodím. Zaujali ma síce nové české vydania P.G.Wodehousa, no najprv budem musieť skontrolovať čo doma mám a potompremýšľať, do ktorých titulov ešte investujem.
Naopak zdalo sa mi, že Brloh priťahovalpozornosť všetkých generácií vďaka Festivalu spoločenských hier.Kedykoľvek som šla okolo, všetky hráčske stoly boli zaplnené,predovšetkým mládežou a rodičmi s deťmi. Asistovali im profíci vtričkách Albi. Sama som niečo podobné zažila v lete na Parcone, kde mašikovný mladík učil hrať kartových Osadníkov z Katanu a bolo to lepšienež hociktorý manuál.
AnimeCrew, statočný to organizátor Comics Salónu a Istroconuprišiel s mini-kinom, kde celý deň bežali japonské anime rozprávky a detičky takmohli nechať rodičov chvíľku nakupovať aj intelektuálne knižky. Smola,že bolo zastrčené na konci výstavy.
MagnetPressu vďačím zaposledný, úplne náhodný úlovok, veľmi interesantný titul Konejšivé signály o správanísa a správnom chápaní správania sa psov (keď ja sa tak rada hrám so slovami:-). Vždy ma zaujímali informácie,ktoré mi môžu pomôcť ešte lepšie rozumieť svojim domácim miláčikom atáto knižočka vyzerá na malý poklad.
Milujem, keď sa mi na akciáchtypu Bibliotéka podarí kúpiť niečo, čo by som v bežnom kníhkupectve buďvôbec nenašla, alebo si nevšimla jeden exemplár zastrčený v kúte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Autorkou neoznačených fotografií som ja.

Aneta Čižmáriková

Aneta Čižmáriková

Bloger 
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Tento blog je od 16.4.2009 uložený k spánku, nájdete ma tu:~~~ Riddick's Realm ~~~ aj tu: Zoznam autorových rubrík:  KnihyZ knihovničky knihovníčkyMoje knižné láskySci-fi a FantasySF&F cony• Dialógy o fantastike •FanovinkyBlogový nedenníkRozpravy o IslandeVšeli-len-čoKreatívec notorikBavíme sa s Tubou

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu