reklama

Z knihovničky knihovníčky (1)

...alebo síce nerecenzované, ale prečítané, rozčítané, odpočuté, odvrhnuté a inak kontaktované literárne diela, ku ktorým chcem niečo povedať. Dnes: veselá fantasy o smutnom goblinovi, kontroverzný Jack McDevitt a nezdolateľný Gardner Dozois

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Už dlhšie pociťujem potrebu napísať aj o knižkách, pri ktorých nie somschopná dať dohromady celý článok, no pár riadkov by som istozosmolila. Nejaký čas som hmlistú ideu prevaľovala v mozgových závitoch,až sa zjavil nápad na tento seriálik.
Názov mi napadol spontánne ahneď sa mi zapáčil. Zbožňujem hranie sa so slovami. Čo na tom, že prevádzka špecializovanej študovne má ďaleko ku klasickej vízii tetyknihovníčky sediacej medzi regálmi plnými beletrie, s kartotékou priboku a pletením v rukách? Aj tak tou knihovníčkou som a srdcom ňou vždyzostanem :-)

A ešte som si vymyslela jednoduché hodnotenie - jeden až tri palce, hore alebo dolu.

Jim C. Hines: Goblin
Odzačiatku som vedela, že to bude oddychovka. Dobrodružná fantasy, priktorej treba namáhať rozum len do tej miery, aby ste sipredstavili tmavé tunely, spráchnivených zombíkov a velikánskeho draka.Ale mám to rada.
S očakávaním x-tej variácie zábavného braku som kuGoblinovi pristúpila s rezignovanou toleranciou. Lenže pomaličky, akosa zbabelý (no zdravo sebakritický) goblin Jig spolu s tragikomickoupartiou "hrdinov" prepracúval chodbami hory, získaval si nielen mojesympatie, ale aj rešpekt.
V takom nenáročnom žánri sa našlo miestookrem akcie a prvoplánových gagov aj pre inteligentný humor, premyslený fiktívny svet, umne zvládnutú psychológiu postáv, prekombinovanúzápletku a dokonca aj trochu milého filozofovania.
Občas sa človeku žiada vziať do rúk knihu, ktorá na nehonebude klásť vysoké požiadavky, no zároveň nebude hlúpa a čas s ňoustrávený nevyjde nazmar. Vtedy odporúčam Goblina. Nič prevratné s ním síce neobjavíte, ale nádherne sa s nim odpočíva.
(súkromný tip: niekoľko kusov Goblina som včera videla v Brlohu na Heydukovej s 80% zľavou;-)

Hodnotenie:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

za výbornú brakovú fantasy

Obrázok blogu

a ešte jeden za tie príjemné chvíle s goblinom v posteli ;-)


Jack McDevitt
Rozhodlasom sa, že od tohto autora si musím prečítať ešte aspoň jednu knihu. Aak narazím na nejakú poviedku, prečítam si aj tú. Teraz sa mi totiždostala do rúk jedna krátka s názvom Henry Jamesi, to bylo za tebe, uverejnená v Pevnosti 4/2008.
Poviedkapritiahla moju pozornosť, lebo práve pred rokom som čítala McDevittov románDávné břehy (tiež som jeden videla v Brloháckom výpredaji). Celý ma bavil aj ponapínal - až na to, že dojem pokazil koniec. Presne si ho už nepamätám, ale vyznel trochu do stratenaa mnoho zaujímavých zápletiek nechal len tak ležať a hniť takpovediacpri ceste.
Spomínaná poviedka však bola výborná. I keď som pred koncomvytušila pointu, aj tak bola dobre napísaná a predovšetkým - príjemnácelkovou atmosférou.
Na Jacka McDevitta si ešte posvietim a nájdem si dúfam knihu, ktorá bude mať lepší záver ;-)

Hodnotenie:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

zatiaľ jeden palec hore za poctivé remeslo i originálne nápady, potom sa uvidí

Gardner Dozois: Tanec s Ježíšem
Každýtrochu zbehlý čitateľ science fiction už určite počul meno GardnerDozois. Je to pravdepodobne najslávnejší editor americkej sci-fi. Zasvoju editorskú činnosť vyhral rekordných 15 cien Hugo. Píše aj vlastnútvorbu (a získal dvakrát za sebou Nebulu za najlepšiu poviedku), alerelatívne málo. Kritika a fanúšikovia vravia, že je to v poriadku, leboje unikátnym spisovateľom a nižšia kvantita sa odráža na koncentrovanejkvalite jeho diel.
Napriek tomu nemusí ani Gardner každému sedieť. O vysokej úrovni jeho diel pochybovať nechcem. Pri lúskaní jednej z mála zbierok jeho vlastných poviedok(a asi jedinej vydanej v češtine) si nezriedka uvedomím, ako má autorpremyslené a správne použité každé slovo. No priveľa lyrikykombinovanej s pomalým tempom spôsobilo, že dočítanie knihy sa stalotvrdým orieškom. Momentálne tvrdnem v polovici poviedky Pouta moře a nie a nie sa pohnúť. Tak ako väčšina ostatných textov, aj príbeh malého Tommyho, ktorý vie komunikovať s Iným ľudom,na pozadí príchodu mimozemskej civilizácie na Zem je mnohovrstevný afascinujúci, ale strašne pomalý :-(
Dozoisove poviedky sú výborné navychutnávanie. Bohužiaľ sa mi uprostred toho vychutnávania vždy začnúzatvárať oči...

Hodnotenie:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

 za intelektuálnu kvalitu + jeden palec dolu za rozvláčnosť 

Obrázok blogu




Pozn.: Linka na knihu Goblin je previazaná sprovíznym systémom kníhkupectva Martinus. Nijako to neovplyvní cenuknihy a rozhodne to neznamená (a nikdy znamenať nebude), že by somsvoje články písala kvôli potenciálnemu zisku.

Aneta Čižmáriková

Aneta Čižmáriková

Bloger 
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Tento blog je od 16.4.2009 uložený k spánku, nájdete ma tu:~~~ Riddick's Realm ~~~ aj tu: Zoznam autorových rubrík:  KnihyZ knihovničky knihovníčkyMoje knižné láskySci-fi a FantasySF&F cony• Dialógy o fantastike •FanovinkyBlogový nedenníkRozpravy o IslandeVšeli-len-čoKreatívec notorikBavíme sa s Tubou

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu