reklama

Fantázia znovuzrodená

Keď pred rokom ohlásil svoju smrť jediný slovenský časopis venovaný fantastike, zavládol smútok v okruhu jeho čitateľov. Nikto nevedel, či sa Fantázia niekedy vráti z večných lovíšť a vydavateľ to radšej označil za definitívu, než by mal kŕmiť fanúšikov planými nádejami. No už po niekoľkých mesiacoch kolovali zvesti, že duchovný otec časopisu Ivan Aľakša naďalej bojuje o jeho návrat. A po roku sa Fantázia narodila druhý raz. Nie však ako pokračovateľka starej predchodkyne, ale podľa svojich rodičov ako úplne nové dieťa nového tisícročia, s obnovenou grafikou, štruktúrou, obsahom i štýlom. No medzi nami, rodina je rodina a jablko nepadá ďaleko od stromu... Takže vás pozývam spolu so mnou sa pozrieť, čo prináša Fantázia č. 41 na vyše 100 stranách nové, staré i staronové a čím by rada zaujala širšiu verejnosť (než doteraz;-).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Obrázok blogu



Pretože práve o to redakčnému tímu ide - aby nová Fantázia pritiahla ajnových čitateľov, aby ju kupovali a udržali nad vodou skvelý časopis,ktorý osloví širšiu komunitu než predtým. Komunitu nielen sci-fi afantasy fanúšikov, ale aj konzumentov popkultúry.
Popkultúra,podľa akademického slovníka cudzích slov je "moderná masová (najmähudobná a zábavná) kultúra". To sú všetky tie filmy a seriály (nielen)s mysterióznymi, fantazijnými, hororovými či konšpiračnými námetmi, aleaj sitcomy a britcomy zo života nefalšovaných počítačových kociek čikreslených rodiniek, komiksy, moderná hudba a kvalitná literatúra. Tosú Simpsonovci, Futurama, Battlestar Galactica, Lost, Dexter, Dr. House a čo ja viem čo ešte.
Časopis Fantázia s týmto všetkýmúzko súvisí. Spája spoločnosť nás,ktorí si v tomto vymyslenom svete rochníme a v prípade, že smegramotní, radi si o tom aj prečítame ;-) Samozrejme, najlepší je bezdebaty živý con (už o tri týždne! juchú!), kde sa tovšetko melie, diskutuje, prežíva a užíva. No aj počas tej, vďakajarnému Slavconu a jesennému Istroconu len polročnej prestávky, je dobrémať v ruke niečo hmatateľné, čo nás - hoci duchovne - zbližuje s týmiostatnými. A to je práve Fantázia ako časopis.

Vrhnem sa rovno na kritickú pochvalu jej nového čísla (sľúbenú v minulom nedenníku ) :


* * * * * PLUSY * * * * *

+ staré rubriky. Predovšetkýmskalní čitatelia asi najskôr ocenia zachovanie rubrík ako MadMaxonovkútik, knižné recenzie, správy zo slovenského i svetového fandomu apriestor pre poviedky. Pre nových čitateľov môžu slúžiť ako ukážkajadra, ktoré je súčasťou imidžu i skladby Fantázie ako takej - starejalebo novej.

+ nové rubriky. Pošpeciálnej prílohe o seriáloch v dvoch posledných číslach starejFantázie dostáva tento obrodený žáner prevažne hollywoodskej produkciesvoj stabilný priestor na stránkach časopisu v zmysle novej,širokospektrálnej popkultúrnej koncepcie.
Rovnako je to s filmami. Prvá nová Fantázia mala trochu dlhšie tehotenstvo, než je pričasopisoch obvyklé, a tak väčšina filmových článkov sú upútavky nanovinky namiesto recenzií už videného, ale vydavateľ sa vyjadril, žeišlo len o jednorázové časové oneskorenie a filmová časť budeaktualizovaná ako sa patrí. A my čitatelia budeme dúfať, že filmov sfantazijnými námetmi bude stále dostatok.
Súkromný návrh: Možno by nebolo od veci zaradiť aj spomienky na staršie filmové legendy, ale napr. vintímnejšom duchu osobných spomienok autora textu, pretože sa predsanechceme opičiť po filmových magazínoch, ktoré sa venujú vznikutýchto filmov ;-)

+ domáca scéna. Užsíce tradične, ale ani po novom sa nezabúda na slovenské luhy a háje.Či už v podobe krátkych správ, recenzie kriminálneho seriálu Mesto tieňov, avíza nafilm Bathory či rozhovoru o novom slovenskom fantasy románe Dušana D.Fabiana , recenziách kníh našich autorov, ale nechýba ani poviedka adokonca román na pokračovanie (tým sa hneď budem venovať).

+ literárna príloha.Aspoň pre mňa táto zložka nesmie vo Fantázii chýbať a bola by totragédia, keby ju raz v budúcnosti vytlačila komercia. V novom čísle jutvoria dve poviedky, jedna slovenská, jedna česká a špeciálne oceňujem,že po Fabiánovom Invocatiu Elementalium znova dostal priestor román napokračovanie. Tentokrát je to nové, ešte nevydané dielo najplodnejšiehoa najúspešnejšieho slovenského písača (ako sa sám tituluje:-) Juraja Červenáka, Sekera z bronzu, rúno zo zlata.Páči sa mi to, lebo okrem tej romantiky čítania románu na pokračovanieto má aj praktickú stránku. Pri dnešných cenách kníh ma tie štyričasopisy, do ktorých je román rozdelený, stoja menej a ešte v nich mámkopec ďalšieho čítania. (Teda Invocatio bolo rozdelené na štyri časti, ešte neviem, ako to bude s na prvý pohľad košatejšou Sekerou z bronzu).

+ z každého rožku trošku. VoFantázii v jej novej podobe sa ušiel dostatok miesta širokému spektrufantastických žánrov - film, seriály, literatúra, hudba, videohry, stolné hry,akčné figúrky, japonské manga a anime, komiksové aj knižné recenzie aďalšie tématické články. Časopis tak vytvára predpoklad, že každý "užívateľ fantázie v dennom živote" si tu nájde niečo pre seba a ešte sa môže priučiť čosi z oblastí,ktorým povedzme neholduje, ale zo zvedavosti si o nich prečíta. Tak somsa napr. ja začítala do článku o hre Metal Gear, o ktorej som nikdypredtým nepočula... a bol skvelý. Nečítala som síce anime sekciu anipoviedku Štěpána Kopřivu, ale i tak toho bolo dosť.

+ história. Nová Fantázia nezabúda na legendy žánru. V tomto čísle je to napr.história Supermana a vynikajúci článok Miloša Ferka o poľskomspisovateľovi Teodorovi Parnickom, ktorý som si naozaj vychutnala.

+ grafika i nové logo.Už v prvej diskusii na portáli fantazia.sk čitatelia chválilipríjemne čitateľný čierny text na bielom pozadí (v tomto type časopisovčasto potláčaný v mene štýlu a na úkor čitateľnosti). Tí, ktorým vadillacnejší papier či čiernobiela tlač v literárnych a menej komerčnýchrubrikách (mne na tom nikdy nezáležalo), už musia oceniť kvalitu ikrásu polomatného kriedového papiera a množstvo farebných fotografií.Nové logo Fantázie tiež prešlo občerstvujúcou zmenou a svojou hravosťoui čistotou ladí s celým grafickým dizajnom presadzujúcim jednoduchosť,prehľadnosť a ilustratívnosť. Výnimkou je snáď dvojstrana venovanákrátkym profilom seriálov, kde mi chýbajú popisky priamo pri alebo vofotkách a odporúčala by som to doriešiť. Nikomu sa nechce hľadať vtexte poznámku foto vpravo ak sa opakovane chce pozrieť, ku ktorému seriálu patrí ten či onen fešák ;-)

+ originalita. Fotosession s Hellboyom? Už vopred som sa tešila, čo to bude za veselú exotiku :-) A je. Hellboyosobne na fotografovaní Fantázie. V skutočnosti je to len dokonalevypracovaná figúrka známeho červeného sympaťáka z komiksového filmu afotilo sa v šéfredaktorovej záhrade. Ale ten nápad a hravosťprevedenia, to oceňujem! Hellboy ako živý, hľadá zloduchov a trúsi cynické komentáre :-D


* * * * * MÍNUSY * * * * *

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

- obálka. Myslímto iba v dobrom, keď sa sťažujem na obálku. Niekto povie, že jepríliš temná, tmavá - to mne nevadí. Vadí mi, že nekorešponduje soželaním tvorcov i posolstvom šéfredaktora vypichnutým v úvodníku, že "Fantázia si na seba jednoducho musí zarobiť". Táto obálka sama seba nepredáva.Teda, aby ste mi rozumeli, nemám toto tvrdenie podložené nijakýmičíslami. Len si myslím, že keď porovnám obsah časopisu, obálku a reči oambíciách zarobiť, niečo mi tam nesedí...
Len štyri upútavky na obálke?! Ztoho jedna o Meste tieňov, ktorého prvá sezóna sa už dva mesiacenevysiela (ako bystro podotkol kamarát) a o ktorom sa ľudia mohlidočítať vo všetkých televíznych magazínoch snáď dvadsaťkrát (ako somvzápätí dodala ja)?! Druhá s názvom "In memoriam Joker", ktorý nie každýmôže okamžite pochopiť a zaradiť k filmu Temný rytier (ako aj obrázokna obálke). Tretia na jednu hru a štvrtá na literárnu prílohu (tá jeokej, ale asi nepriláka dostatok kupujúcich).
Teraz je obálka cool, je pekná a rozhodne nepreplnená... len si myslím, že na zvýšenie dopytu mali šéfredaktor s grafikomzvoliť trochu komerčnejší prístup. Ide predsa (aj) o biznis a na prvý impulz časopispredáva obálka!
Keď potenciálny čitateľ vojde do trafiky alebo si obzerá výklad stánku,útočia naňho stovky podnetov naraz - farby, obrázky, výrazné titulky aheslá... a v tej záplave informácií sa potrebuje zorientovať, nájsť sito svoje.
Fajn, čitateľa, pre ktorého je Fantázia primárne určená, byaj tá temná a jednoduchá obálka mohla zaujať - je asi v obraze a vie,kto je Joker a ako vyzerá v novom Batmanovi (teda ak si kupuje filmové časopisy alebo aspoň sleduje internet)... lenže hneď na tonastupuje druhá fáza - všimol som si lákavý obrázok, pozriem sa, čo miponúka ďalej. A očakávam, že pri obrázku budú upútavky na tonajhorúcejšie, najšťavnatejšie, slovom najlepšie, čo vnútri majú! Novéseriály, komiksy, playstation? Akty X, Iron man, Temný rytier, Wanted , Hancock? KDE? Skôr si viem predstaviť, že fiktívny potenciálny kupujúci si povie: "Oukej, majú tam poviedky, ale tie menánepoznám. Mesto tieňov, pche, to pozerá moja mama. In memoriam Joker,to bude možno o filme, možno nie. Gears of War? O tom som tuším už čítalna internete. To mi za 54 korún nestojí."
No dobre, možno trochu čiernočierna vízia... ale jednoducho si myslím,že keby som chcela predať svoj časopis, tak na obálke si špeciálnezamakám, aby pritiahla ľudí. Však ja nevravím, aby vyzerala ako Novýčas! Ale medzi Novým časom a Fantáziou sú kvantá časákov, čo si na túobálku capnú viac lákavých súst a predávajú sa dobre...
Ako vravieva kamarát Ivan, fanúšikov popkultúry, sci-fi a fantastiky je na Slovensku dosť -lenže latentných. Mnohí to o sebe ani nevedia, nemajú čas si to taktodefinovať. Keď raz za dva roky natrafia na sci-fi knižku, s chuťou siju prečítajú a vrátia sa do kolobehu denných povinností.
No dúfajme, že niekde vpodvedomí to zostáva a časť z tohto typu ľudí by určite chcela viac. Akeď hoci aj takýto latentný fanúšik uvidí v obchode Fantáziu, jejobálka mu nesmie dať šancu, aby ho nezaujala,nepritiahla, aby ju neotvoril a nakoniec nekúpil!
Tak to vidím ja. Asije to riadne strelený idealizmus, ale aj tak verím, že stredná zlatácesta medzi chudobnou a krikľavou komerčnou obálkou existuje.

- neskúsení autori filmových článkov. Nebudem posudzovať ich vek, lebo by sa tu určite strhlo obviňovanie, aká som neprajná, závistlivá a všetko ostatné (whatever) .Takže - je mi jedno, koľko majú presne rokov, ale spája ich suchopárnyštýl písania, ich texty sú nudné a bez šťavy alebo nalinkované ako zošablóny... (Napríklad upútavka na druhú filmovú Narniu, ktorá sa tvári ako nabitá pikoškami, jevlastne len zavalená ťažkou lavínou zbytočných informácií a na nič inéjej nezostáva priestor). Venujú sa priveľa faktom a chýba im akékoľvek(vtipné či odborné) sprostredkovanie vlastných názorov.
Okrem toho robia drobné kiksy v slovách, ktoré ich však spoľahlivousvedčujú, že prekladali z angličtiny a nepoznali význam danéhotermínu, nevedia voľne prekladať alebo jednoducho nemali o konkrétnejskutočnosti ani páru (a neobťažovali sa to zistiť).
V opozícii (či skôr v koalícii?) k nim potom stoja zaručené menákvalitných publicistov a recenzentov ako Imrich Rešeta ml., Dušan D.Fabian, Miloš Ferko či očividný multitalent Juraj MadMaxon. Súdôkladní, vypísaní a vedia, čo chcú povedať. O to viac cítiť nedostatky ich slabšej konkurencie.
Súkromný návrh: Lige výnimočných juniorov odporúčamkupovať a lúskať každý mesiac Cinemu, Premiere, k tomu všetky (ajstaré) recenzie Ďura Červenáka a iných šikovných Slovákov a učiť sa,učiť sa, učiť sa... od profíkov.
( Ozaj, ale ten Ďuro Červenák mi veru chýba. Román na pokračovanie,to hej, ale jeho recenzie... každá je zážitkom sama o sebe. Nuž,potešila by som sa, keby si našiel čas a vrátil sa na stránky Fantázie.Bez neho je mi tam akosi clivo ;-)

- insiderstvo. Jednou z najdiskutovanejších trecíchplôch medzi čitateľmi starej a novej Fantázie je určite tzv.insiderstvo - to znamená, že sú veci, témy a články, ktorým porozumielen zapálený scifista, fantazista, človek pohybujúci sa v slovenskomfandome nejaký ten piatok. Čiastočne je to asi pravda. Posudzuje sa mito ťažšie, keďže už ten insider som. Nemám v tejtootázke vyhranený názor a myslím si, že aj nováčik si môže Fantáziuzaobstarať a do obrazu sa dostane určite rýchlejšie ako Červenýtrpaslík späť k Zemi (ten zatiaľ nedorazil;-) . Veď v časoch, keď sme tuo internete ešte nesnívali, takto začínala väčšina jej čitateľov.
Kritika skalných fanúšikov ohľadom špecifického zamerania niektorýchtextov súvisí s mojím komentárom k obálke - aj títo kritizanti chcúFantázii dobre a chcú aby si našla nových čitateľov a uživila sa vbudúcnosti aj pre nás. Radšej sa vzdajú úzko orientovaných článkov, než by zase prišli o časopis.
Ako protiváhu k toľkým pozitívam, ktoré som sa snažila vypichnúť, tedaponúkam aj jeden veľmi triezvy, otvorený názor. Lebo každý má kussvojej pravdy a aj tvrdý postoj v sebe skrýva podnet na premýšľanie.Najviac ma v diskusii zaujali samozrejme subjektívne, ale vecnéargumenty Michala Spádu , vo fandome už známeho publicistu, autora aaktivistu:
" Nakoniec a predovšetkým atmosféra toľko zavrhovaného insiderstva. Ak mániekto pocit, že v náhodnom čitateľovi vyvolajú nadšenie (nerád to hovorímtakto tvrdo) žblásty Malíčka s Aľakšom, fotoseriál (bez komentára), Ejsovtemný kútik (čože?), Maxonov kútik (preboha, zasa?), stĺpček Brlohu( šéfredaktor Minifinger mi povedal (…) „veď vieš ako sa vždyrehocem, keď spustíš, čo máš nové“ ), odporúčam studenú sprchu. Ak človektýchto ľudí pozná osobne, možno sa pobaví. Ak nie, pozerá sa na časopis sozmesou nepochopenia a znechutenia, presne ako keď som ja kedysi držalv rukách svoj prvý výtlačok Nemesis a vôbec som netušil, o čom sa tíľudia vlastne bavia a prečo to má byť vtipné alebo zaujímavé.
Dosť nešťastne je podľa mňa v tomto ohľade riešený aj rozhovors Dušanom a Robertom. Ak to pripadá príliš insiderské mne, ktorý prečítalod Dušana všetko a úprimne ho zaujíma, čo k tomu má Robert povedať,nečudujem sa, že to nezaujatého človeka skôr odstraší. " (citované s povolením autora)
S tým posledným bodom súhlasím, tiež som ho chcela nadniesť. Mňa trochuzarazil ani nie tak samotný rozhovor vydavateľa Roberta Pilcha a autora Dušana D. Fabiana o jeho novom románe Pestis Draconum ,ako skôr časť "mimo záznam", ktorá je vlastne prepisom chatového úvodupred samotným interview a celá je venovaná tomu, ako sa traja ľudiastretnú v chatovacej miestnosti, preskúšavajú si farby fontu a overujúvzájomné pripojenie. Toto sa mi zdalo zbytočné, akoby umelo doplnené dopriestoru, ktorý zostal voľný... a úprimne povedané, úplne mimo misu.

Na záver

Špeciálne poďakovanie ešte venujem extra príspevkom,ktoré ma zaujali alebo oslovili natoľko, že som po prečítaní nešetrilaoslavným ódami:

- článoček Juraja MadMaxona Akčné figúrky, celoživotná vášeň -ide o oblasť merchandisingu, z ktorej by som aj ja najradšej mala domazbierku, i keď si to nemôžem dovoliť a veľmi ma zaujal tento stručnýprehľad, ako to vlastne s figúrkami začalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

- nenormálne som sa bavila pri článku Každý chce mať svojho titana (história hernej série Metal Gear),ktorý je napísaný tak bohato a napínavo, že ma úplne uhranul. Naposledysom strieľačky hrávala v puberte, Metal Gear som nevidela nikdy a aniho hrať nebudem, ale tento text ma úplne vtiaholdo seba. Skladám poklonu autorovi menom Spacejunker, ktorý ako somzistila, píše pre herný portál Sector.sk . Vidieť, že jeprofesionál nielen vo svojom odbore, ale vie aj dobre písať. Prilákalma témou, ktorá ma vlastne ani nezaujíma :-)

- spomínaný román na pokračovanie Sekera z bronzu, rúno zo zlata od Juraja Červenáka už v prvej časti s podtitulom Dcéra priepasti a vládca bludiskarozvíja sugestívnu fantazijno-historickú zápletku, majstrovsky spájaslovenský starovek s gréckou mytológiou i reálnou históriou, zoznamujenás s hlavnými a vedľajšími postavami, preplieta ich osudy, sledujevnútorné pohnútky... Príbeh ma zaujal a už sa teším na pokračovanie.

Tým by som svoje výlevy asi uzavrela. Toto je môj názor a nemusíte sním súhlasiť. Ak máte chuť čokoľvek dodať (k veci, prosím) , stretneme sa vdiskusii.

Apropos, máte slabosť pre nejaký film, seriál, knihu,hru, kultového hrdinu? Chcete sa podeliť o svoju vášeň s ostatnými apritom vidieť svoje meno v časopise? Z dobrého zdroja viem, že redakciaFantázie nie sú žiadni elitári a ktokoľvek má šancu stať sajednorázovým alebo aj stálym prispievateľom - ak zvládnete napísaťdobrý článok, relevantný k zameraniu časopisu, len do toho! Napíšte aponúknite redaktorom svoje dielo (ja som ešte stále na nič neprišla, hmm... ale raz tam určite budem! ;-) .


Ilustrácia k románu Sekera z bronzu, rúno zo zlata © Mišo Ivan


Aneta Čižmáriková

Aneta Čižmáriková

Bloger 
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Tento blog je od 16.4.2009 uložený k spánku, nájdete ma tu:~~~ Riddick's Realm ~~~ aj tu: Zoznam autorových rubrík:  KnihyZ knihovničky knihovníčkyMoje knižné láskySci-fi a FantasySF&F cony• Dialógy o fantastike •FanovinkyBlogový nedenníkRozpravy o IslandeVšeli-len-čoKreatívec notorikBavíme sa s Tubou

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu